Kurs online, wiosna 2022 – projektowanie mostów drogowych
Podsumowanie
Z początkiem bieżącego roku redakcja czasopisma „Mosty” pod kierunkiem prof. dr. Hab. Tomasza Siwowskiego zorganizowała kurs dotyczący projektowania mostów według Eurokodów. Wydarzenie odbyło się w trybie online. Partnerem merytorycznym była firma Arcelor Mittal.
Kurs „Projektowanie mostów według Eurokodów – przykłady” w głównej mierze opierał się na praktycznych przykładach. Uczestnicy dowiedzieli się, jak projektować: mosty betonowe, mosty stalowe, mosty zespolone, fundamenty i korpusy podpór mostowych zgodnie z Normami Europejskimi. Ponadto podczas onlinowej sesji Q&A mieli możliwość zadawania szkoleniowcom pytań, na które do czasu kursu nigdy nie uzyskali wyczerpujących odpowiedzi. Wydarzenie odbywało się w poszczególne dni od lutego do marca i składało się z czterech modułów.
Moduł I – 3 lutego 2022 r.
„Obciążenia i oddziaływania na mosty drogowe zgodnie z Eurokodem 1 (PN-EN 1991)”, prowadzący: prof. dr hab. inż. Tomasz Siwowski, dr inż. Mateusz Rajchel
Moduł II – 10 lutego 2022 r.
„Projektowanie konstrukcji stalowo-betonowej (zespolonej) przęsła zgodnie z Eurokodem 4 (PN-EN 1994)”, prowadzący: dr inż. Maciej Kulpa;
„Mosty ze stali samopatynującej. Nowy poradnik projektowania ECCS + przykłady realizacji”, prowadzący: Wojciech Ochojski, ArcelorMittal
Moduł III – 24 lutego 2022 r.
„Projektowanie konstrukcji betonowej przęsła zgodnie z Eurokodem 2 (PN-EN-1992)”, prowadzący: dr inż. Bartosz Piątek
Moduł IV – 3 marca 2022 r.
„Projektowanie korpusów podpór (przyczółka, filara) oraz fundamentów podpór (bezpośredni, palowy) zgodnie z Eurokodami: EC0, EC1, EC2, EC7”, prowadzący: mgr inż. Aleksander Duda
Jak zaznacza prof. Tomasz Siwowski, wprowadzenie Eurokodów do projektowania obiektów mostowych wpłynie pozytywnie na rozwój branży z kilku powodów. Po pierwsze, uporządkuje bałagan techniczny i formalnoprawny, który panuje obecnie w branży. Po drugie, korzyści dla projektantów i firm projektowych powinny wiązać się z umożliwieniem – dzięki jednolitym zasadom projektowania − dostępu do usług projektowych w całej UE. Projektant z projektanta polskiego staje się projektantem europejskim, otrzymując wszelkie z tym związane szanse i możliwości. Z kolei dla polskich firm projektowych jest to szansa na przygotowanie zespołu do projektowania poza Polską i ekspansji międzynarodowej. Po trzecie, mosty zaprojektowane przy użyciu Eurokodów mają większą trwałość i niezawodność oraz poziom bezpieczeństwa niż obiekty projektowane wg starego systemu norm. Z punktu widzenia administracji drogowej, która wydaje przecież środki publiczne, ma to kolosalne znaczenie, gdyż pozwoli w przyszłości zmniejszyć wydatki na utrzymanie obiektów mostowych. Po czwarte, Eurokody wytyczają tematykę zagadnień naukowo-badawczych, którymi zajmują się europejskie uczelnie techniczne.
Partnerem merytorycznym wydarzenia była firma ArcelorMittal